woensdag 6 januari 2016

Waarom een geluksboekje echt geluk brengt.


Sinds een tweetal jaar ligt er bij ons thuis een boekje. 
Het heeft geen vaste plaats. De ene dag ligt het in de living, de andere dag op het nachttafeltje of op het bureau. Wat dit boekje zo bijzonder maakt is dat het straalt van positiviteit. 

Iedere dag schrijf ik hierin een klein gelukje. 
Een moment dat me blij heeft gemaakt. Dit kunnen dromen, gebeurtenissen en uitspraken zijn die me positief raken. 

Ik ben hiermee begonnen na een periode waarin mij vooral heb laten leiden door mijn perfectionisme. Ik wou de perfecte echtgenote, mama, dochter, zus, vriendin, collega, ... zijn. Ik keek vooral naar hetgeen wat ik niet kon. Maar dat werkt dus niet.

Door iedere dag een moment te kiezen wat me blij heeft gemaakt en dit op te schrijven beleef ik de gewone dagelijkse dingen intenser. Als ik een compliment krijg of ik zie iets mooi dan denk ik "oh dat is iets voor in mijn geluksboekje" terwijl ik hier voordien sneller aan voorbij zou gaan en het zou vergeten. Op deze manier heb je een schat van mooie momenten in één boekje. 

Zo fietste ik een tijdje geleden op een steile helling en met de bakfiets is dat goed gewerkt. In mijn gedachte was ik al aan het uitkijken naar het vlakke stuk maar toen passeerde ik een dreef. De stralen van de zon kwamen door de bomen heen gepriemd op de weg. Een voor één streelde het licht langs mijn gezicht. Heel even hing mijn tong niet tussen de spaken van mijn fiets maar genoot ik intens van dat moment. Mijn dag was goed. 

Als ik eens een mindere dag heb, helpt het altijd om eens terug te lezen in mijn geluksboekje. Ik lees dan mooie herinneringen en door de positiviteit krijg ik instant een boost om weer verder te gaan. Ik krijg een warm gevoel van dankbaarheid voor mijn leuke gezin, alle lieve mensen die mij omringen, de fijne dingen die ik mag doen. Ik kan hier alleen maar gelukkig van worden.

Voor het nieuwe jaar wensen we jullie iedere dag minstens één klein gelukje. Een moment waarvan je een warm gevoel krijgt, een lach op je gezicht en fonkelende sterretjes in je ogen. We wensen dat 2016 een jaar mag worden van vrede, hoop, liefde, gezelligheid en creativiteit.


Wie van jullie heeft ook zo een kleine geluksboekje? 

2 opmerkingen:

  1. dat is me nog eens een idee! zo leuk! ik vraag me alleen af of ik het zou volhouden, en of het dan niet een 'plicht' wordt om dat te doen, en dan is de fun er natuurlijk ook af... maar lijkt me in elk geval wel heel mooi, om bewuster in het nu te leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor het compliment.

    BeantwoordenVerwijderen