vrijdag 5 februari 2016

Een leuke weekkalender voor een kleuter

Heb ik vandaag turnen? Wanneer komen oma en peter? Nog hoeveel dagen en dan is het vakantie? Gaan we straks bij moeke op bezoek? Is het dan nu feest?

Iedere dag krijgen we vragen van onze kleuter over de tijd. Hij is vooral bezig met de tijd te "beleven". "Als ik terug kom van school dan wordt het donker. Als ik gegeten heb dan doe ik mijn pyjama aan, drink ik nog een beetje melk en dan ga ik naar bed. Na het verhaaltje doe ik mijn oogjes toe."  Doordat we een vaste routine van de dag inbouwen weet hij waar hij zich aan kan verwachten. En maakt het al een beetje gemakkelijker.

Maar toch denk ik dat het chaos is in zijn hoofdje als we babbelen over straks, overmorgen, dit weekend, volgende week, ... Om hem wat rust te geven en hem te helpen met de tijd heb ik een leuke weekkalender gemaakt.



De weekkalender bestaat uit zeven vogelhuisjes. Het dak van ieder huisje heeft een andere kleur. Behalve zaterdag en zondag hebben dezelfde kleur. Zo weet hij dat het weekend is. Iedere ochtend mag hij het vogeltje verplaatsen van het ene vogelhuisje naar het andere. Dat vindt hij heerlijk om te doen en het is zijn eerste activiteit als hij beneden komt. 

Om aan te duiden welke activiteit er die dag is gebruiken we magneten met een sjabloon op. Op deze manier weet hij of het school is, vakantie, sport, uitstapje, ... Heel gemakkelijk!



De vogelhuisjes heb ik gevonden in de Action. De vogelhuisjes waren oorspronkelijk in houtkleur. Het dak heb ik een kleurtje gegeven met overschot van acrylverf. De magneten zijn van de Hema. Die hoorde oorspronkelijk bij een andere weekplanner maar die heeft onze verhuis niet overleeft. Maar de sjablonen zijn nog heel goed bruikbaar. Om ze te bevestigen op het vogelhuisje heb ik kleine magneten op het huisje geplakt. Zo blijven de sjablonen stevig hangen. Deze kleine magneten heb ik gevonden in de Dille en Kamille.

We zijn benieuwd of jullie een weekplanner gebruiken? Hoe houden jullie een overzicht voor de kindjes? Je mag het ons altijd laten weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten