zondag 19 juni 2016

Wandelen op de Mechelse Heide

"Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt. Over 't malse korenveld, 't lied des leeuweriks klinkt. Waar de hoorn des herders schalt, langs der beekjes boord. Daar is mijn vaderland, Limburgs dierbaar oord!"

Het Limburgse volkslied, toch een heerlijk stukje folklore. Als rasechte Limburgse kregen we dat vroeger in de lagere school aangeleerd. Ik zie mezelf nog altijd zitten achter mijn schoolbank, meezingen uit volle borst. Ik vraag me eigenlijk af of ze dat nog altijd leren? 

We zijn ondertussen zo een twintig jaar later en ik woon al tien jaar niet meer in Limburg. Maar toch is het altijd weer fijn om terug te keren voor familie en leuke uitstapjes. Recent hebben we nog zo een leuke uitstap gemaakt naar de Mechelse Heide. Dit is zo een pareltje waar mijn lieve man (niet Limburger) van zei: "Hoe komt het dat we hier nu niet eerder zijn geweest?" 

De Mechelse Heide maakt deel uit van het Nationaal Park Hoge Kempen. De toegangspoort ligt in Maasmechelen en hier kun je hele mooie wandelingen maken. De topmaanden zijn augustus en september omdat de paarse heide dan op zijn mooist is. 

Wat wij heel aangenaam vonden zijn de duidelijk aangegeven wandelroutes.
We hebben de blauwe wandeling gemaakt van 5.3 km. Onze kleuter heeft heel goed meegewandeld. Eerst is er wat klimwerk maar dan kan je genieten van een prachtig uitzicht over de zandgroeven. De wandeling is zo afwisselend van omgeving dat het voor de kindjes ook interessant blijft. Er valt iedere keer weer iets nieuws te zien en te beleven. Wij hebben er van genoten en we gaan in de zomer zeker nog eens terug om de heide in volle glorie te bewonderen.

Meer informatie over het Nationaal Park Hoge Kempen vinden jullie hier.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten