maandag 26 september 2016

Er was eens een kleuter die naar de bakker ging ...

Onze oudste zoon gaat graag naar de bakker. Het gratis wafeltje dat hij krijgt zal hier zeker voor iets tussen zitten maar hij vindt het ook superleuk dat hij mag helpen bij de boodschappen.

Toen hij nog niet kon praten mocht hij de centjes aan de winkeljuffrouw geven. Nu is hij 4 jaar en mag hij zelf het brood vragen en betalen. In het begin stond ik naast hem, zo kon ik helpen moest het toch even niet lukken. Iedere keer bleef ik een stukje verder achter hem staan. En nu blijf ik buiten wachten en mag hij alleen naar binnen. Hij voelt zich dan echt een grote jongen!

Zo ging het ook op vakantie aan zee. Er was een wachtrij tot buiten. Ik zei hem wat hij mocht kopen en gaf hem de centjes. De man die achter onze kleuter in de rij aansloot was van het bezorgde opa type. Hij ontfermde zich over onze kleuter en vroeg regelmatig of hij nog wist wat hij ging bestellen. Waarop onze zoon vol overtuiging "20 pannepotjes" antwoordde. 

Pannepotjes zijn kleine, zachte broodjes die superlekker zijn. Maar dit geheel terzijde. ;)

Terwijl ik stond te wachten kreeg ik een dikke duim van een andere wachtende klant. Hij vond het heel mooi dat ik onze kleuter dat initiatief liet nemen. 

Een andere klant gaf onze zoon een aanmoedigende duim en supporterde voor hem. Nog iemand anders raapte zijn centje op dat hij per ongeluk liet vallen.
Toen onze kleuter aan de beurt was keek iedereen vol spanning of het ging lukken. 
Hij bestelde 20 pannepotjes en kreeg er nog eentje gratis bij voor hem en zijn broer. Glunderend kwam hij naar buiten. De bezorgde opa kwam even later met het wisselgeld. Ik bedankte hem en iedereen wenste elkaar nog een fijne dag.

Alle drie bleven we even met een glimlach op de stoep voor de bakker staan. Kleine broer was tevreden omdat hij al op een broodje kon knabbelen. Grote broer was fier dat hij 20 pannepotjes had gekocht. Ik blonk van trots omdat hij het zo flink had gedaan. Fantastisch toch hoe een kleuter voor zo een leuke interactie kan zorgen tussen wachtende mensen.

Daar word ik nu blij van ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten