zondag 15 januari 2017

Meespelen in improvisatietheater voor kinderen: check!

Meespelen in een kindertheater is één van die dingen die er al een tijdje op mijn bucket list staat. Maar om verschillende redenen was het er nog nooit van gekomen. In september kreeg ik in mijn mailbox een folder over een cursus improvisatietheater voor kinderen gespeeld door volwassenen. Toen ik het las was ik meteen enthousiast om het te proberen. Zonder veel nadenken schreef ik me in voor de cursus. 

De dag van de eerste les begon ik te twijfelen. Waar heb ik me nu weer voor ingeschreven? Toneel is één ding maar improviseren? Durf ik dat wel? 
Mijn twijfels bleken voor niks nodig. Ik kwam terecht in een groep leuke mensen waar ik me iedere week kon amuseren met improviseren. Fouten maken mocht en wat heb ik gelachen! Mijn grenzen werden iedere keer weer een beetje verlegd. Zeker als ze zeiden dat er na de lessen ook een toonmoment voorzien was. Slik, daar had ik niet op gerekend!

De week voor het toonmoment was ik behoorlijk zenuwachtig. Maar dan bedacht ik dat er echt wel ergere dingen in de wereld zijn dan op een podium staan en improviseren voor kindjes. Vanaf dat moment was er enkel een gezonde spanning. We hebben met heel de groep een leuke voorstelling gemaakt. Ik vond het optreden echt heel fijn om te doen. Ik heb er zelfs van genoten, zeker omdat mijn kleine prins in de zaal zat. 

Onlangs las ik een artikel* over extreem mountainbiker, Harald Philipp. Hij vergelijkt de grens tussen je comfort zone en angst met een zeepbel. Alles in de zeepbel is vertrouwd en hiervan weet je dat je het kan. Als je angst hebt om je grenzen te verleggen dan zal uiteindelijk je zeepbel verkleinen en verlies je vrijheid. Daarom moet je volgens hem nieuwsgierig blijven en je afvragen: zou ik dat kunnen? Als je te snel te veel wil zal de zeepbel barsten. Maar als je erin slaagt om de rand van de zeepbel zachtjes aan te raken kan je je comfort zone en je grenzen verleggen. 

Als er één voornemen is voor het nieuwe jaar dan is dat dat ik mijn zeepbel wil blijven verruimen. Niet uitstellen maar gewoon dingen proberen die ik graag eens wil doen. Wie weet wat voor moois er dan nog te wachten staat!?




* Artikel: E.O.F.T 16/17 (European Outdoor Film Tour)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten