maandag 19 juni 2017

Onze tuin #4: Hoe zelf een moestuinbak maken?

Terwijl ik aan het koken ben even naar buiten gaan om verse sla of kruiden te plukken in onze moestuin. Het zijn zo van die dingen waar ik helemaal van kan opfleuren. Dit jaar heb ik het toch nog eens geprobeerd om een moestuin aan te leggen. Groene vingers heb ik niet en mijn vorige pogingen tot tuinieren kan ik moeilijk een succes noemen. Maar ik vind het zo leuk om er samen met de kindjes mee bezig te zijn. Zaaien, water geven en iedere dag kijken hoe onze plantjes groeien. Heerlijk! Zo leren ze natuurlijk ook waar de groenten op hun bord vandaan komen.

Dit jaar heb ik het anders aangepakt. Geen moestuin in volle grond maar ik heb me laten inspireren om bakken en potten te gebruiken. Ik heb allerlei potten, fruitkisten en moestuinbakken samengezet. Je kan heel mooie moestuinbakken kopen maar die hebben ook een heel mooie prijs. Dat kunnen we misschien zelf wel proberen te maken denk ik dan...

In de doe het zelf winkel vond ik vlonderhout. Ik kocht hout voor twee vierkante bakken en één rechthoekige. Dit hebben ze in de winkel al voor mij op de juiste maat gezaagd. Heel praktisch!  Het in elkaar zetten ging gemakkelijk en was snel klaar. Zo konden we snel beginnen met zaaien ;)

We hebben van alles gezaaid en geplant: sla, komkommer, tomaten, spruiten, courgette, broccolli, ... Ik durf met enige trots zeggen dat onze groenten het tot nu toe prima doen. Ze groeien als kool. Het weer zal hier zeker voor iets tussen zitten. We kijken er naar uit om te oogsten en te proeven natuurlijk.



Heb je ook zin om groenten en fruit te kweken maar heb je weinig plaats of tijd om een grote moestuin aan te leggen? Dan is zo een moestuinbak misschien wel een idee. Hier kan je lezen wat je nodig hebt en hoe ik te werk ben gegaan.

Dit heb je nodig: (voor 1 moestuinbak 60 cm x 60 cm)

  • 1 vlonderplank 240 x 14.5 cm x 28 mm
  • 4 balkjes 15 cm x 3.5 cm
  • 16 schroeven
  • gronddoek 60 cm x 60 cm
  • krammen
Zo ga je te werk:

1. Zaag de vlonderplank in 4 stukken van 60 cm. 
2. Schroef de 4 planken aan elkaar met een balkje in iedere hoek





3. Maak het gronddoek vast aan de onderkant met krammen 


4. Potgrond ingieten

5. Zaaien en planten 




Veel plezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten